Zmiany na maturze 2023 – matematyka
14 października, 2022Zmiany na maturze 2023 – j. polski
22 listopada, 2022Z tekstu dowiesz się:
- Dlaczego odrabianie prac domowych jest tak ważne?
- Co wpływa na niechęć uczniów do odrabiania prac domowych?
- Jakimi prawami rządzą się prace domowe?
Czy dziecko musi codziennie spędzać mnóstwo czasu na odrabianiu prac domowych? Niezaprzeczalnie jest to jedna z aktywności, którą warto utrwalać, dzięki temu uczniowie mają okazję ćwiczyć oraz powtarzać bieżący materiał. Dlaczego więc niektóre dzieci spędzają całe popołudnia nad zeszytami, zarywają noce i nie przynosi to oczekiwanego efektu? Niestety najczęstszym problemem jest źle dobrana komunikacja ze strony nauczyciela.
Problemy z samodzielnym odrobieniem pracy domowej – z czego wynikają?
Zdarza się, że poziom zleconego zadania domowego jest za wysoki, co znacznie utrudnia zrealizować założony cel, jakim jest utrwalenie i przyswojenie nabytej wiedzy. W takich przypadkach, uczniowie zniechęcają się i rezygnują z samodzielnego myślenia oraz korzystają z koła ratunkowego – Internetu. Ta pomoc naukowa często wykorzystywana jest w nieprawidłowy sposób, ponieważ zdarza się, że młodzież korzysta z tzw. gotowców i nie myśląc, spisuje całą treść. Dodatkowo, wielu uczniów niestety nie radzi sobie samodzielnie z odrobieniem pracy domowej, bo po prostu jej nie rozumie. Z pomocą mogą przyjść rodzice lub korepetytorzy. Zajęcia dodatkowe mają na celu pogłębienie wiedzy, jak również uzupełnienie zaległości. To ważne, by na bieżąco monitorować postępy dzieci w nauce i mieć oko na odrabianą przez nich pracę domową.
Wyzwanie związane z pracą domową
Innym problemem z pracami domowymi jest fakt, że wielu nauczycieli zadaje pracę domową, ale nie kontroluje czy jest odrabiana. Często sprowadza się to do sytuacji, w której uczeń popełnia błędy lub w ogóle nad nią nie pracuje w domu. Uświadomienie uczniom, jaką wartość wnosi regularne odrabianie pracy domowej jest trudnym zadaniem. Wielu z nich uważa, że jest to rodzaj kary i nie zdaje sobie sprawy z tego, że ma to całkiem inne przesłanie. Dobrze dobrana praca domowa do uczniów jest również bardzo ważnym czynnikiem. Jeśli w klasie znajduje się bardzo dobry uczeń, z zaawansowaną wiedzą merytoryczną, rozwiązywanie prostych prac domowych może być dla niego żmudne. Takiemu uczniowi warto dać zadanie z wyższego poziomu, innej książki, zadania konkursowe itp. Dla niego, dodatkowa praca domowa może być pewnym wyzwaniem, która pomoże się rozwinąć, a nawet obudzić w nim pasję do danego przedmiotu.
Indywidualne podejście do ucznia – czy jest to możliwe?
Należy pamiętać, że nie każdy ma takie same potrzeby, dlatego warto poznać uczniów i ich indywidualne preferencje. W klasie, która liczy ponad 30 studentów jest to niemal niemożliwe, dlatego ponownie z pomocą przychodzą zajęcia dodatkowe. Oprócz ocen szkolnych, uczniowie muszą mierzyć się z wyzwaniem egzaminów końcowych, a te rządzą się swoimi prawami. Klucze odpowiedzi często są wyznacznikiem wyniku na maturze, czy egzaminie ósmoklasisty. Warto pogłębiać wiedzę, ale i rozwiązywać zadania z arkuszy. W ten sposób uczniowie nie będą zaskoczeni na egzaminach końcowych, co więcej poznają już strategię egzaminacyjną.
Odczarujmy pracę domową i pamiętajmy o kilku najważniejszych zasadach na jej temat:
- ma utrwalić wiedzę,
- ma być dostosowana do poziomu ucznia,
- nie może być karą,
- zawsze trzeba ją sprawdzić,
- uczeń ma mieć świadomość po co jest.