Język angielski – zagadnienia wyrównujące lukę edukacyjną
19 października, 2021Luka edukacyjna 2021 – co musisz o niej wiedzieć?
17 lutego, 2022Kursy prowadzone są stacjonarnie w grupach 4 osobowych
- Język polski
Wymagania, które wyrzucono z wymagań na egzamin a podstawa programowa je przewiduje:
Cele kształcenia – wymagania ogólne
- Kształcenie literackie i kulturowe;
- Rozwijanie zainteresowania kulturą w środowisku lokalnym i potrzeby uczestnictwa w wydarzeniach kulturalnych.
- Kształcenie językowe
- Kształcenie umiejętności porozumiewania się (słuchania, czytania, mówienia i pisania) w różnych sytuacjach oficjalnych i nieoficjalnych, w tym także z osobami doświadczającymi trudności w komunikowaniu się.
- Kształcenie umiejętności poprawnego mówienia zgodnego z zasadami ortofonii.
III. Tworzenie wypowiedzi.
- Usprawnianie czynności fonacyjnych, artykulacyjnych i prozodycznych uczniów.
- Rozwijanie umiejętności wypowiadania się w określonych formach wypowiedzi ustnych
- Kształcenie umiejętności wygłaszania, recytacji i interpretacji głosowej tekstów mówionych, doskonalenie dykcji i operowania głosem.
- Samokształcenie
- Kształcenie nawyków systematycznego uczenia się oraz porządkowania zdobytej wiedzy i jej pogłębiania.
- Zachęcanie do rozwijania swoich uzdolnień przez udział w różnych formach poszerzania wiedzy, na przykład w konkursach, olimpiadach przedmiotowych i wykładach oraz rozwijanie umiejętności samodzielnej prezentacji wyników swojej pracy.
- Rozwijanie umiejętności efektywnego posługiwania się technologią informacyjną w poszukiwaniu, porządkowaniu i wykorzystywaniu pozyskanych informacji
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
- Kształcenie literackie i kulturowe.
- Czytanie utworów literackich. Uczeń:
- rozróżnia gatunki epiki, liryki, dramatu, w tym: pamiętnik, sonet, pieśń,epopeja – i wymienia ich podstawowe cechy oraz wskazuje cechy gatunkowe czytanych utworów literackich;
- rozpoznaje w tekście literackim: neologizm, eufemizm, porównanie homeryckie, i określa ich funkcje;
- określa wartości estetyczne poznawanych tekstów literackich;
- Odbiór tekstów kultury. Uczeń:
- rozpoznaje gatunki dziennikarskie: reportaż, felieton i określa ich podstawowe cechy;
- określa wartości estetyczne poznawanych tekstów kultury;
- Kształcenie językowe.
- Gramatyka języka polskiego. Uczeń:
- rozumie mechanizm upodobnień fonetycznych, uproszczeń grup spółgłoskowych i utraty dźwięczności w wygłosie; rozumie rozbieżności między mową a pismem;
- rozróżnia wypowiedzenia wielokrotnie złożone;
- rozumie i stosuje zasady dotyczące wyjątków od reguły polskiego akcentu.
- Zróżnicowanie języka. Uczeń:
- dostrzega zróżnicowanie słownictwa, rozpoznaje wyrazy rodzime i zapożyczone, zna typy skrótów i skrótowców – określa ich funkcje w tekście;
- rozumie znaczenie homonimów;
- wyróżnia środowiskowe i regionalne odmiany języka;
III. Tworzenie wypowiedzi.
- Elementy retoryki. Uczeń:
- rozpoznaje i rozróżnia środki perswazji i manipulacji w tekstach reklamowych, określa ich funkcję;
- Mówienie i pisanie. Uczeń:
- tworzy spójne wypowiedzi w następujących formach gatunkowych: recenzja, podanie, życiorys, CV, list motywacyjny, przemówienie, wywiad;
- dokonuje interpretacji głosowej czytanych i wygłaszanych tekstów
- Samokształcenie. Uczeń:
- rozwija swoje uzdolnienia i zainteresowania;
- uczestniczy w życiu kulturalnym w swoim regionie;
- uczestniczy w projektach edukacyjnych (np. tworzy różnorodne prezentacje, projekty wystaw, realizuje krótkie filmy z wykorzystaniem technologii multimedialnych);
- pogłębia swoją wiedzę przedmiotową i uczestniczy w wykładach publicznych, konkursach itp.;
- rozwija umiejętności samodzielnej prezentacji wyników swojej pracy;
- rozwija nawyki systematycznego uczenia się;
Lektury, które usunięto (WAŻNE podczas opisu warto dodać że w tym roku na maturze była do rozpoznania lektura ze szkoły podstawowej – Zemsta Fredfry – więc można podkreślić dlaczego to takie ważne żeby wszystkie lektury były omówione z podstawówki.
Jan Kochanowski, wybór pieśni i trenów, w tym tren I, V;
Ignacy Krasicki, Żona modna;
Adam Mickiewicz, Sonety krymskie
Stefan Żeromski, Syzyfowe prace;
Sławomir Mrożek, Artysta;
Melchior Wańkowicz, Ziele na kraterze (fragmenty), Tędy i owędy (wybrany reportaż).