Matematyka – zagadnienia wyrównujące lukę edukacyjną
4 października, 2021Język polski – zagadnienia wyrównujące lukę edukacyjną
24 października, 2021ANGIELSKI
Ze względu na fakt, że egzamin jest pisemny w wymaganiach egzaminacyjnych w pełni pominięto zakres umiejętności komunikacyjne uczniów.
W wymaganiach egzaminacyjnych nie ujęto:
- składania życzeń,
- odpowiadania na życzenia,
- umiejętności prowadzenia prostych negocjacji w sytuacjach życia codziennego.
W zakresie wymagań szczegółowych w wymaganiach egzaminacyjnych także występują różnice w odniesieniu do podstawy programowej:
- w wymaganiach nie ujęto umiejętności układania informacji w określonym porządku w zakresie rozumienia prostych wypowiedzi pisemnych;
- zredukowano formy wypowiedzi pisemnych do 3 form: wiadomość, e-mail i wpis na blogu;
- nie ma wymagań związanych z rozróżnianiem i stosowaniem formalnego i nieformalnego stylu wypowiedzi.
Usunięte fragmenty z kategorii tematycznych w podstawie programowej:
- okresy życia (z zakresu tematycznego „człowiek”),
- oceny szkolne („edukacja”),
- wybór zawodu („praca”),
- -styl życia, konflikty („życie prywatne”),
- nawyki żywieniowe („żywienie”),
- środki płatnicze („zakupy i usługi”),
- dziedziny kultury, twórcy i ich dzieła („kultura”),
- odkrycia naukowe („nauka i technika”),
- zagrożenie środowiska naturalnego („świat przyrody”),
- cały zakres tematyczny „życie społeczne – wydarzenia i zjawiska społeczne”
Również zmieniono listę struktur gramatycznych, z której usunięto:
- czas Past Perfect (CZASOWNIK)
- zaimki wzajemne (ZAIMEK)
- spójnik unless (SPÓJNIK)
SKŁADNIA:
- zdania twierdzące, przeczące i pytające w czasie Past Perfect
- zdania w stronie biernej w czasie Present Perfect
- pytania pośrednie
- zdania w mowie zależnej
- zdania podrzędnie złożone warunku typu II.