Język polski – zagadnienia wyrównujące lukę edukacyjną
24 października, 2021Popełnianie błędów w nauce
7 marca, 2022Analizując programy edukacyjne doszliśmy do wniosku, że “ułatwienia” jakie MEN oraz kuratorium oświaty przygotowało dla tegorocznych ósmoklasistów będą dla nich obciążeniem w kolejnych latach edukacji. Ogłoszone ulgi w programie obecnej ósmej klasy wycięły wiele praktycznych oraz potrzebnych zagadnień (o szczegółach poniżej). Nie chcemy oceniać zasadności stosowania tych zabiegów lub komentować wyboru tych czy innych zagadnień ale zwrócić uwagę na fakt, że zostały one pominięte. Programy pierwszych klas szkół ponadpodstawowych nie zostały jednak dostosowane do okrojonych wymagań egzaminacyjnych z podstawówki, co spowodowało powstanie dziury edukacyjnej.
Nauczyciele w pierwszych klasach szkół ponadpodstawowych będą zobowiązani prowadzić lekcje tak jak z uczniami, którzy zrealizowali cały program ósmej klasy. W liceach nie zostały przewidziane żadne dodatkowe godziny na nadrobienie tego materiału. Problem prawdopodobnie znów zostanie zrzucony na dzieci oraz rodziców.
Wymieniając niektóre tylko zagadnienia (pełna lista poniżej) z języka polskiego zostały usunięte takie punkty jak:
- Uczeń rozpoznaje i rozróżnia środki perswazji i manipulacji w tekstach reklamowych, określa ich funkcję.
- Uczeń tworzy spójne wypowiedzi w następujących formach gatunkowych: recenzja, podanie, życiorys, CV, list motywacyjny, przemówienie, wywiad.
Pomijając całą listę lektur, których nie wymagano od uczniów a na tegorocznej maturze z języka polskiego jedno z pytań dotyczyło właśnie lektury z ósmej klasy podstawówki.
W przypadku matematyki sprawa jest jeszcze bardziej dramatyczna ponieważ często usunięcie jakiś zagadnień z matematyki uniemożliwia prowadzenie bardziej złożonych operacji na kolejnych etapach edukacyjnych.
Z matematyki zniknęło np:
Uczeń:
- dodaje, odejmuje, mnoży i dzieli ułamki dziesiętne za pomocą kalkulatora (w przykładach trudnych);
gdzie należy zwrócić uwagę, że w liceum od ucznia wymaga się dużej sprawności rachunkowej z pomocą kalkulatora, podobnie jak na maturze.
Innym przykładem niech będzie:
Uczeń:
- podaje praktyczne przykłady stosowania liczb ujemnych;
Z języka angielskiego zostały usunięta wszystkie zagadnienia związane z komunikacją ustną z uwagi na pisemną formę egzaminu.